- مازندران - دغدغه‌های جدی در تداوم تحصیل دانش‌آموزان مناطق محروم مازندران

دغدغه‌های جدی در تداوم تحصیل دانش‌آموزان مناطق محروم مازندران

تاریخ 16 فروردین 1399 ساعت 22:28:11
منبع: ایرنا
کد خبر: 000571
 با وجود اینکه ویروس کرونا این روزها تقریبا تمامی مردم مازندران را از دسترسی عادی محروم کرده، اما تداوم تحصیلی دانش آموزان محروم از دغدغه‌های جدی آموزشی استان است.
دغدغه‌های جدی در تداوم تحصیل دانش‌آموزان مناطق محروم مازندران

به گزارش واژه­ روز به نقل از ایرنا، ویروس کرونا اکنون بیش از ۴۰ روزاست که مدارس و نظام آموزشی حضوری مازندران و کشور را تعطیل کرده است. ویروسی که تا کنون در این استان جان ده ها نفر را گرفته و در حال حاضر حدود ۹۰۰ بیمار مبتلا را بر روی تخت بیمارستان نشانده است. 

این ویروس در نخستین ایستگاه ورود خود به دلیل انتقال مخفی و دوران نهفتگی منجر به تعطیلی مدارس شد. تعطیلی که در حساس ترین زمان سال رخ داد که می توانست منجر به عقب ماندگی تحصیلی بیش از ۵۳۶ هزار دانش‌آموز مازندران شود. 

اما فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که همواره از سوی خود نظام آموزشی مذموم و متهم خوانده می شد اینبار به کمک مدارس استان آمدند تا برادری را در کاربرد آموزشی خود ثابت کنند. 

مازندران نیز به واسطه پوشش ۹۸ درصدی اینترنت موبایل و خانگی توانست بیشترین استفاده را از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای جلوگیری از قطع پوشش تحصیلی داشته باشد.

اما با وجود اینکه تحصیل دانش آموزان شهری و روستایی مازندران از همان روزهای نخست کرونا با مهاجرت آموزش به فضای مجازی تداوم داشت، اما مناطق محروم استان بزرگ ترین نگرانی برای جامعه آموزشی استان و والدین بود. 

دانش آموزانی که به دلیل زندگی در مناطق کوهستانی و صعب العبور مازندران نه از نعمت پوشش اینترنتی برخوردار هستند و نه از امکانات دانش آموزان شهری مانند موبایل و کامپیوتر که هنوز نیز موجب دغدغه برخی از والدین دانش آموزان است. 

اسماعیل فیروزجایی والدین یکی از دانش آموزان منطقه بندپی شرقی بابل به خبرنگار ایرنا گفت: با تعطیلی مدرسه حدود ۲ هفته فرزندم از تحصیل دور بود و از هیچگونه آموزشی برخوردار نبود. 

وی گفت: با وجود اینکه تلویزیون کلاس های آموزشی می­گذاشت اما به نظرم اصلا برای دخترم کافی نبود و نمی توانست خوب ارتباط برقرار کرده و درس ها را بیاموزد. 

این پدر افزود: اکنون چند هفته ای است که سی دی آموزشی و جزوه های درسی از سوی مدرسه برای ما ارسال می شود که خوشبختانه مفید است اما هنوز نتوانسته جای کلاس را بگیرد و دخترم نگران است تا از درس عقب بماند. 

به گفته او، همه جا از کلاس های مجازی با استفاده از موبایل و اینترنت حرف می زنند اما منطقه ما اصلا اینترنت ندارد و فرزند من مثل بسیاری دیگر از دانش آموزان ما از این نعمت بی بهره است. 

البته دراین مورد با والدینی از روستاهای مناطقی همچون چمستان نور، سوادکوه شمالی و مناطق کوهستانی آمل صحبت کردیم که تقریبا حرف هایشان یکی بود. گویا این دغدغه بسیار جدی است . 

پوشش ۱۰۰درصدی آموزش از راه دور

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه پوشش تحصیلی از طریق آموزش مجازی در استان به ۸۵ درصد رسیده است گفت: اما پوشش تحصیلی استان ۱۰۰ درصد است. 

عایرضا سعدی پور با اشاره به اینکه ۱۵ درصد دانش آموزان استان که یعنی حدود ۷۰ هزار نفر در مناطق کوهستانی و بدون دسترسی به کلاس های مجازی هستند، افزود: برنامه آموزش و پرورش برای این گروه تحصیل از طریق راهبران آموزشی و بسته های آموزش از راه دور است. 

به گفته او اکنون ۷۶ راهبر آموزشی در مناطق محروم استان مازندران فعال بوده و از طریق جزوات آموزشی، لوح فشرده ، نمونه سوالات آموزشی و روش های دیگر به دانش آموزان این مناطق آموزش می دهند. 

وی، افزود: خوشبختانه دانش آموزان متوسطه اول و دوم مناطق محروم مازندران از پوشش تحصیلی برخوردار بوده و بر اساس سرفصل تحصیلی پیش می روند و معلمان آنان باید به صورت منظم سرفصل های خود را به مسئولان مدارس گزارش دهند. 

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تعداد مدارس شبانه روزی استان را ۴۵ مدرسه عنوان کرد و گفت: سه هزار و ۴۲۷ دانش آموزان در پایه متوسطه اول و دوم مدارس شبانه روزی تحصیل می کند که اکنون همگی آنان در خانه آموزش می‌بینند. 

سعدی پور بیشترین نگرانی را در بخش دانش آموزان ابتدایی استان عنوان کرد و گفت: با وجود وقفه یکی ۲ هفته ای خوشبختانه آنها نیز آموزش خود را آغاز کرده و با توجه به اینکه در ایام نوروز نیز تدریس ادامه داشت عقب ماندگی در دانش آموزان ابتدایی نیز نداریم. 

جلوگیری از عقب ماندگی تحصیلی با بودجه بندی دروس

وی یکی از روش های آموزش و پرورش برای پویش وضعیت تحصیلی دانش آموزان و عملکرد معلمان را بودجه بندی دروس عنوان کرد و گفت: معلمان باید بر اساس برنامه بودجه بندی دروس سرفصل های آموزشی را تدریس کرده و آن را به مسئولان مدارس گزارش کنند. 

سعدی پور ادامه داد: اداره کل آموزش و پرورش نیز به صورت مستقیم و غیر محسوس معلمان و شرایط آموزشی آنها را پایش می کنند تا همه مسائل را تحت کنترل داشته باشند. 

مدیرکل آموزش و پرورش گفت: در صورت هرگونه نارسانی آموزشی به دانش آموزان والدین می توانند به صورت مستقیم با مدیران شهرستانی و استانی آموزش و پرورش تماس گرفته و در کمتر از ۲۴ ساعت به این مسئله رسیدگی شود. 

به گفته سعدی پور برای تمامی مدیران و معلمان استان در شبکه اجتماعی دانش آموزی" شاد" به آدرس اینترنتی http://shad.medu.ir گذرواژه تعریف شده تا از جدید ترین برنامه های تحصیلی برای آموزش از راه دور با خبر شوند. 

اینترنت رایگان برای مدارس روستایی 

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران به ارائه اینترنت رایگان برای مدارس روستایی خبر داد و افزود: با تعطیلی مدارس ناشی از شیوع ویروس کرونا، با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش اینترنت رایگان در اختیار  یک هزار و ۸۳۵ مدرسه روستایی مازندران قرار گرفت. 

سعدی پور هدف را کاهش دغدغه مدارس برای بهره مندی از آخرین سرفصل های آموزش از راه دور و مجازی عنوان کرد و گفت: این مدارس روستایی تا ۲ سال از اینترنت رایگان برخوردار خواهند بود. 

به گفته وی از مجموع ۵۳۶ هزار دانش آموز مازندران تعداد ۱۲۴ هزار و ۹۸۲ نفر در مدارس روستایی استان تحصیل می کنند. 

 

Bookmark and Share
نظر شما
پاسخ به:

Your Name Description

Your Email Description

Your Website Description

Your Comment Description

 

Parent Comment Description

وارد نمودن نامو ایمیل اختیاری می‌باشد.
آخرین مطالب
پربازدیدها
پوستر
عضویت در خبرنامه
مقاله
گزارش
گفت و گو
logo-samandehi