- مازندران - آشنایی با بیژن مدنی؛ از شاگردی استاد کسائی تا همکاری در دانشنامه مازندران

آشنایی با بیژن مدنی؛ از شاگردی استاد کسائی تا همکاری در دانشنامه مازندران

تاریخ 19 مهر 1399 ساعت 12:17:36
منبع: واژه روز
کد خبر: 001183
مدنی یکی از پژوهشگران موسیقی در غرب استان مازندران است که مدتی شاگرد استاد کسائی بود و دستی در نگارش کتاب‌های پژوهشی دارد.
آشنایی با بیژن مدنی؛ از شاگردی استاد کسائی تا همکاری در دانشنامه مازندران

 

به گزارش واژه روز، بیژن مدنی، ساکن شهر شهسوار از دوران کودکی به دلیل علاقه خانوادگی به حوزه موسیقی وارد شد و پس از مدتی حضور در این حوزه و  تحصیل در رشته کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر، فعالیت خود راگسترش داد.

مصاحبت با استاد کسائی

وی به صورت تخصصی «نی »می‌نوازد و در دهه 70به مدت 4سال شاگرد «استاد حسن کسائی» بود؛ آن زمان در استان تهران فعالیت می‌کرد و برای هم صحبتی با استاد کسائی به اصفهان می‌رفت.

به گفته مدنی استاد کسائی اخلاق خاصی داشت، در مصاحبت با افراد سخت‌گیر بود و هر کسی را به حریم خودش راه نمی‌داد به طوری که چند بار برای درخواست شاگردی نزد استاد می‌رود اما پذیرفته نمی‌شود تا اینکه با کمک دوستی اصفهانی، رضایت استاد را جلب می‌کند.

کتاب‌های منتشر شده از موسیقی بومی تنکابن تا بخشی از دانشنامه

وی  دارای چند جلد کتاب است که یکی از آن‌ها با عنوان «موسیقی قومی تنکابن» در دهه 80به همراه یک سی دی صوتی درباره موسیقی غرب مازندران در استان تهران به چاپ رسیده است.

مدنی در این کتاب که مرجعی برای آگاهی درباره موسیقی غرب مازندران است به گردآوری تمام مقامات، لحن‌ها و آوانگاری اشعار پرداخته است .

کتاب دیگر او « زیبایی شناسی موسیقی  و درآمدی نو بر ردیف دستگاهی» است که توسط موسسه خدماتی موسیقی عارف منتشر شد و همین‌طور در تهیه مطالب برای بخش موسیقی غرب استان در دانشنامه طبرستان با «جهانگیر نصری اشرفی»همکاری داشته است.

وی هم اکنون در حوزه موسیقی و در آموزشگاه «سورنا» که در سال 89تأسیس کرده، مشغول به فعالیت است

علت کم‌رنگ بودن موسیقی مازندرانی در غرب استان

مدنی درباره تاریخ موسیقی غرب استان گفت: موسیقی اقوام دارای قدمت طولانی است به طوری که در کتاب‌های تاریخ به دوره ساسانی بازمی‌گردد اما می‌توان گفت پیش از این دوران وجود داشته است.

این پژوهشگر علت کم رنگ بودن موسیقی مازندرانی در غرب استان نسبت به شرق را، تفریحی و توریستی بودن منطقه عنوان کردو افزود: چون 700سال پیش غرب استان پایگاه حکومت علویان بوده، این دو عامل سبب کم رونقی موسیقی مازندرانی در این منطقه شد. 

وی به تعداد پایین نوازنده  بومی موسیقی مازندرانی در مناطق 2هزار و 3هزار تنکابن اشاره کرد که بیشتر آنان در اثر کهولت سن فوت می‌کنند و کسی هم آنان را نمی شناسد.

تفاوت میان موسیقی غرب و شرق مازندران

مدنی به بیان تفاوت میان موسیقی شرق و غرب مازندران پرداخت و گفت: با توجه به اینکه غرب استان در بخشی از دوره‌های تاریخی جزو گیلان بود، قدری موسیقی غنایی بیشتر در آن به چشم می‌آید.

دلیل رواج موسیقی غنایی «عاشقانه» در غرب استان به خاطر امکانات رفاهی بیشترو امنیت خاطر بهتر مردم بود.

این پژوهشگر ادامه داد: درشرق استان بیشتر موسیقی روایی وجود دارد، علت هم این است که در گذشته افرادی به نام «گوسان» در شرق استان بودند که شهر به شهر می گشتندو داستان‌های قدیمی را با زبان موسیقی روایت می‌کردند؛ البته نوعی موسیقی با عنوان «گداری» مربوط به ایلات و عشایر کوچنده به استان هم در شرق وجود دارد.

وی افزود: موسیقی دیگری به نام «سوت» که بخش‌هایی از موسیقی حماسی ما را تشکیل می دهد ومربوط به مبارزه‌های یاغیانی است که به خاطر ستم مضاعف دوران فئودالیسم، با زمین‌داران ، ملاکان بزرگ و همچنین نیروهای حکومت مرکزی، به مقابله برخاستند، است.

مدنی به نقش رسانه‌ها در آگاه سازی عمومی نسبت به فعالیت هنرمندان حوزه موسیقی اشاره کرد وادامه داد: رسانه‌ها با همکاری آموزشگاه ها می توانند به معرفی موسیقی ، فعالان این حوزه  و نحوه آموزش رشته‌های آن در غرب استان بپردازند.

فعالیت آموزشگاه با یک سوم ظرفیت

مدیر آموزشگاه موسیقی سورنا درباره مشکلات پس از شیوع بیماری کووید-19، گفت: پس از 5ماه تعطیلی آموزشگاه، در تلاش جهت استفاده از فضای مجازی برای آموزش به علاقه‌مندان موسیقی بودیم اما این اقدام پاسخگوی نیازها نبود.

وی افزود:در حال حاضر با توجه به پروتکل‌های بهداشتی با یک سوم هنرجویان در حال آموزش هستیم.

تهیه و تنظیم:نداکلائی

 

Bookmark and Share
نظر شما
پاسخ به:

Your Name Description

Your Email Description

Your Website Description

Your Comment Description

 

Parent Comment Description

وارد نمودن نامو ایمیل اختیاری می‌باشد.
آخرین مطالب
پربازدیدها
پوستر
عضویت در خبرنامه
یادداشت
گزارش
گفت و گو
logo-samandehi