- مازندران - صنعت نساجی سنتی مازندران

صنعت نساجی سنتی مازندران

تاریخ 27 مهر 1399 ساعت 13:47:17
منبع: ایسنا
کد خبر: 001220
امروزه دستبافی به صورت تهیه و تولید انواع پارچه‌ها و برخی زیراندازها جاجیم، جاجیمچه، روتختی، رومیزی، روسری، لباس‌های محلی، ملحفه و شمد و ... . در بسیاری از مناطق روستایی و برخی نقاط شهری استان مازندران مرسوم است. بعضی از دستبافان از دستگاه‌های ساده بافندگی نظیر دستگاههای «دووردی» و «چهاروردی» استفاده می نمایند و برخی از آنها دستگاه‌های ژاکارد دستی، تک فاز و سه فاز را نیز به تدریج جایگزین دستگاه‌های قدیمی نموده اند.
صنعت نساجی سنتی مازندران

«سیف الله فرزانه» در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه فرآورده‌هایی که با کمک دستگاه های ساده سنتی بافندگی تولید می شود نساجی سنتی محسوب می شود اظهارداشت: نساجی سنتی در مازندران فعال و بومی است که شامل جاجیم بافی، چادرشب بافی، حوله بافی، گلیچ، گلیمچه، متکازین، حمام سری و چپری می باشد.

وی با اشاره به اینکه جاجیم بافی دست بافته‌ای بدون پرز از نخ‌های تابیده شده رنگارگ پشم ، پنبه و کرک با نقش‌های راه راه و معمولاً با رنگ های شاد و زنده می باشد افزود: در حال حاضر این بافته در منطقه ییلاقی آلاشت و اوروست رواج بسیار دارد و دارای مصارفی از قبیل زیرانداز ، رویه پشتی و ساک است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران ادامه داد: جاجیم بافی از معروف ترین بافته‌های مازندران است که عرض آن حدود  60 سانتی متر و طول آن بسته به نوع کاربرد آن تا 270 سانتی متر می رسد.

فرزانه با بیان اینکه چادرشب از دست بافته‌های سنتی مازندران است افزود: این بافته سنتی در رنگ‌های مختلف و به صورت چهارخانه با الیاف مصنوعی ، پشم ، پنبه و حتی ابریشمی تهیه می شود و دارای کاربردهای متفاوتی از جمله روتختی ، پرده و رختخواب پیچ می باشد.

وی تصریح کرد: گلیچ که تار آن پنبه و پود آن از پشم‌های الوان است با دستگاه نساجی سنتی دووردی بافته و پودگذاری مضاعف نقش اندازی می شود و مصارف فراوانی از جمله زیرانداز ، پشتی و پتو دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: از مراکز عمده تولید گلیچ شهر آلاشت می باشد.

فرزانه با بیان اینکه گلیمچه متکازین نخ تار از پنبه و پود آن پشم یا کرک است گفت:زمینه یک رنگ قرمز یا سرمه‌ای بوده و در حین بافت با نخ پشمی سفید ، سرمه‌ای و سبز بر روی آن با نقوش هندسی نقش اندازی می شود.

وی ادامه داد:عرض گلیمچه متکازین از 60 تا 90 سانتی متر متغیر است و کاربردهایی از جمله روتختی ، زیرانداز ، سجاده و کناره دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود:رشته گلیمچه متکازین در سال 89 موفق به دریافت مهر اصالت بین المللی یونسکو شد.

فرزانه اظهارداشت: ساچیم بافی از دست بافته‌های سنتی است که معمولاً با زنگ زمینه قرمز و طرح ماه و ستاره در وسط آن بافته شده و این بافته سنتی دارای چله‌های رنگی قرمز در دو نوع ساده و نقش دار با نقش‌های مربع‌های رنگی کوچک بر متن و یک مربع بزرگ در وسط تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه ساچیم دارای کاربردهایی از جمله رختخواب پیچ،زیرانداز و روانداز است گفت: این رشته در سال گذشته موفق به اخذ مهر اصالت بین المللی یونسکو شد.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد:هنر گره چینی عبارتست از مجموعه ای از شکل‌های هندسی از چوب‌های رنگی با نظم و ترتیب،پیچ،شکل‌های هماهنگی و قرینه در کنار هم چیده می شود.

فرزانه افزود:گره چینی دارای کاربردهایی از جمله پنجره ، قاب ، تابلو  ،پاراوان ، رویه و میز می باشد.

وی اظهارداشت: معرق چوب با استفاده از انواع چوب درختان در رنگ های مختلف و بریدن آن به قطعات مورد نظر و استفاده از استخوان شتر،صدف،مس،برنج و پهلوی هم نشاندن این قطعات تابلوهای زیبایی پدید می آورند و کار در پایان پلی استر و پولش خورده تا براق شود.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران ادامه داد:معرق چوب دارای کاربردهایی از جمله میز ، پاراوان و کفپوش می باشد.

فرزانه با اشاره به اینکه خراطی چوب شامل ساخت اشیای تزیینی مدور و استوانه‌ای شکل چوبی است گفت: هنر خراطی چوب در مازندران پیشینه طولاتی دارد و هنرمندان بسیاری در استان به آن اشتغال دارند.

Bookmark and Share
نظر شما
پاسخ به:

Your Name Description

Your Email Description

Your Website Description

Your Comment Description

 

Parent Comment Description

وارد نمودن نامو ایمیل اختیاری می‌باشد.
آخرین مطالب
پربازدیدها
عضویت در خبرنامه
یادداشت
گزارش
گفت و گو
logo-samandehi