فیلمهای استاد سینائی برپایه صداقت ساخته میشد
به گزارش واژه روز، خانه سینمای مستند مازندران به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد خسرو سینائی شامگاه روز جمعه 21 شهریورماه سال جاری برنامه لایو اینستاگرامی با حضور استاد «همایون امامی» پژوهشگر، منتقد و مستندساز برگزار کرد.
در این برنامه «علیرضا سعیدی کیاسری» نویسنده ساروی به عنوان مجری برنامه حضور داشت.
استادهمایون امامی که از پیشکسوتان عرصه هنر و مؤلف کتاب «یک عمر، یک راه و یک عشق» درباره زندگی استاد خسرو سینائی است، گفت:صداقت در حین انجام کار و عنوان تاریخی مطالب در فیلمهای مستند ساخته شده سینائی به چشم میآید.
در واقع استاد سینائی تلاش میکرد تا فیلمهای متفاوتی بسازد و در شرایطی که سینمای مستند ما وجود خارجی نداشت، با استانداردهای جهانی فیلم میساخت.
اگر بخواهیم فیلم «شرح حال» استاد سینائی را با آثار دیگران مقایسه کنیم با استانداردهای بینالمللی مطرح میشود؛ او نخستین کسی بود که بین سینمای داستانی و مستند ارتباط برقرار کرد و این تلفیق در فیلم «شرح حال» صورت گرفت.
ساخت فیلم «قطار زمستانی» از علاقهمندیهای استاد، قرار بود به صورت مشترک با همکاری بنیاد سینمائی فارابی و لهستان فیلمبرداری شود که به دلیل طولانیشدن و تغییر و تحولات اداری کنسل شد.
به عقیده استاد سینائی فیلم «قطار زمستانی » میتوانست از دردمشترک ایران و لهستان صحبت کند که متاسفانه ساخته نشد.
می توان گفت تم اصلی آثار استاد سینائی مطالعه واکنش انسان در شرایط دشوار و گاه غیرانسانی جامعه بود بهطوری که در تمامی فیلمهایش واکنش مثبت و منفی انسان را مورد بررسی قرار میداد.
لزوم داشتن تجربه فعالیت در سینمای مستند برای هنرمندان
استاد امامی وضعیت مستندسازی در مازندران را مناسب ارزیابی کرد و گفت:
خطه مازندران توانسته فرزندان برومندی به گنجینه مستند ایران اضافه کند، این افراد هم عرض نیستند و از لحاظ سطح کیفی کار مختص به خود دارند.
به عقیده این پژوهشگر، مازندران توانسته مهر زمانی خود را بر سینمای امروز ایران بزند و حرفهای خاص خود را مطرح کند؛ از طرفی استانی است که در حوزههای مختلف زندگی،شامل: اکوسیستم طبیعی، مناسبتهای اجتماعی به ویژه آیینهای خاصی دارد اما آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.
پیشنهاد استاد امامی به جوانان برای انتخاب سینمای داستانی این است که ابتدا سینمای مستند را تجربه کنند، درواقع باور دارد کسانی که از سینمای مستند به داستانی آمدند، انسانهای موفقی هستند.
وی عقیده دارد سینمای مستند به ما یاد میدهد که درباره نحوه ساخت فیلم مورد نظر بررسی، تحقیق و برنامهریزی لازم را انجام دهیم و لازم است در ساخت فیلم مستند به عنصر اصلی آن یعنی «فرهنگ» توجه ویژه داشت.
نداکلائی