هنرِ آرامش در موزه گتی
موزه «گتی» در لسآنجلس با راهاندازی مجموعهای از ویدئوپادکستهای ذهنآگاهی (Mindfulness)، تلاش دارد مخاطبان را از طریق دریچه هنر و تماشای آثار کلاسیک، به تجربه آرامش و کاهش اضطرابهای روزمره دعوت کند.
به گزارش پایگاه خبری «واژه روز»، موزه «گتی» در اقدامی نوآورانه، اولین مجموعه ویدئوپادکست خود را با عنوان «مدیتیشن ذهنآگاهی موزه ما» راهاندازی کرده است. این مجموعه که در ۱۲ قسمت تولید شده و به صورت هفتگی دو بار منتشر میشود، ترکیبی از تمرینات تنفسی و بررسی آثار هنری مشهور است.
مجری این برنامه، «لیلیت سادویان»، متصدی گالری موزه گتی است که خود از تمرینکنندگان باسابقه مدیتیشن محسوب میشود. او در هر قسمت، مخاطب را به فضایی آرام دعوت میکند تا با تمرکز بر یک اثر هنری خاص، از هیاهوی جهان فاصله بگیرند.
در نخستین قسمت این مجموعه، تماشاگران با نقاشی مشهور «زنبقها» (۱۸۸۹) اثر «ونسان ونگوگ» همراه میشوند. انتخاب این اثر، انتخابی هوشمندانه است؛ چرا که ونگوگ این اثر را دقیقاً در دورانی خلق کرد که پس از بستری شدن در آسایشگاه «سنرمی» در فرانسه، به دنبال پناهگاهی برای آرامش ذهنی بود. او بعدها در نامهای به برادرش «تئو» نوشت که برای آرام شدن، مجبور است به طبیعت و شاخ و برگ درختان خیره شود؛ در واقع، ونگوگ خود یکی از پیشگامان تمرین ذهنآگاهی از طریق طبیعت بود.
نکته جالب توجه در این پادکست، اشاره به تغییر رنگ تدریجی این نقاشی است. زنبقهای آبیرنگِ امروزی، در اصل بنفش بودهاند اما به دلیل محو شدن رنگدانههای قرمز در گذر زمان، تغییر رنگ دادهاند.
این ابتکار موزه گتی در حالی رخ میدهد که تحقیقات علمی، بهویژه در سال ۲۰۲۵، بر نقش حیاتی تعامل با هنر در محافظت از سلامت روان و کاهش اضطراب تأکید کردهاند. امروزه بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستانها نیز از «هنردرمانی» به عنوان مکملی برای سلامت جسم و جان بهره میبرند.
علاوه بر ونگوگ، در قسمتهای آینده این مجموعه، آثار برجستهای چون «شب پرستاره» اثر «ادوارد مونک» و تندیسهای «ادگار دگا» با حضور مهمانانی ویژه از جمله راهبان بودایی، دانشمندان اقلیمشناس و صخرهنوردان مورد تحلیل و تمرین قرار خواهند گرفت.
نظرات (0)
برای ثبت نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.
ورود به حسابهنوز نظری ثبت نشده
اولین نفری باشید که نظر میدهید!