- مازندران - «ساری 2022»؛ فرصت جهش گردشگری مازندران

«ساری 2022»؛ فرصت جهش گردشگری مازندران

تاریخ 18 آبان 1398 ساعت 14:01:48
منبع: همشهری
کد خبر: 000025
چندی پیش در سومین نشست وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو که به میزبانی تاجیکستان برگزار شد، وزیران گردشگری 10 کشور عضو، در نشستی پیرامون رونق و توسعه فعالیت‌های گردشگری در شهرهای شاخص کشورهای عضو این اتحادیه تبادل نظر کردند و طرح‌هایی را نیز به تصویب رساندند. 
«ساری 2022»؛ فرصت جهش گردشگری مازندران

به گزارش واژه روز، یکی از مصوبات این نشست میزبانی ایران از نشست وزیران گردشگری کشورهای اکو در سال 2021 بود. اما انتخاب 2 شهر از ایران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال‌های 2022 و 2023 مصوبه مهم‌تری بود که به نام ایران رقم خورد. بر اساس این مصوبه ساری به عنوان نخستین پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال 2022 و اردبیل نیز برای سال بعد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو این اتحادیه انتخاب شد. به این ترتیب ساری نخستین شهر در کشورهای عضو اکو است که عنوان پایتخت گردشگری را کسب کرد.

کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان اعضای سازمان همکاری اقتصادی اکو هستند که یکی از اهداف مد نظرشان در همکاری‌های اقتصادی رونق گردشگری بین کشورهای عضو است. مازندران مرداد 1393 در رامسر میزبان نخستین اجلاس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو بود و به این واسطه نام مازندران برای مسئولان گردشگری کشورهای عضو در این سازمان اقتصادی منطقه‌ای آشناست. اما این بار مرکز مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو مطرح می‌شود و این فرصتی کم‌نظیر برای معرفی فرصت‌های و توانمندی‌های گردشگری مازندران به حساب می‌آید.

فرصتی برای دیده شدن

پارسال تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی معرفی شده بود و در رویدادی با عنوان «تبریز 2018» تلاش شد تا طی یک سال، فرصت‌های بیشتری برای بهره‌برداری تبریزی‌ها از گردشگری کشورهای اسلامی ایجاد شود. همزمان در سال میلادی گذشته، همدان نیز عنوانی مشابه را یدک کشید؛ «همدان 2018» نام پروژه‌ای بود که برای این شهر گردشگرپذیر به عنوان پایتخت کشورهای آسیایی در سال 2018 انتخاب شد. به اعتقاد بسیاری از مدیران استان‌های آذربایجان شرقی و همدان، این 2 شهر توانستند از عنوان پایتخت گردشگری بهره‌هایی ببرند. اما برخی صاحب‌نظران و کارشناسان بر این باورند که تبریز و همدان آن طور که باید از فرصت ایجاد شده استفاده نکردند. با این حال در هر 2 اظهار نظر فرصتی برای مازندران و اردبیل وجود دارد و آن هم تجربه‌های موفق یا ناموفق این دو شهر مطرح کشور در بهره‌برداری از فرصتی با عنوان پایتخت گردشگری چند کشور در یک سال است.

مازندران پیشینه طولانی در گردشگری دارد و بخشی از زیرساخت‌های مورد نیاز اعم از فرهنگی و اجتماعی یا امکاناتی و تجهیزاتی در این استان وجود دارد. اما کاستی‌های زیادی هم در این استان به چشم می‌خورد که باید تا پایان سال 2021 بخش مهمی از این کاستی‌ها به ویژه در شهرستان ساری که پیشانی مازندران و شهر اصلی در این میزبانی بین‌المللی است برطرف شود.

ضرورت پیوست گردشگری در همه پروژه‌ها

استاندار مازندران بر همین موضوع به عنوان یک ضرورت و فوریت تاکید دارد و معتقد است که همه نهادهای مرتبط با بخش گردشگری در حوزه‌های مختلف از حالا باید نگاهی ویژه و عزمی جدی برای تعریف پیوست گردشگری در برنامه‌های خود داشته باشند تا با برنامه و راهبردی معین، تمام شهرستان‌های مازندران برای رویداد مهم گردشگری سال 2022 آماده شوند.

«احمد حسین‌زادگان» با بیان این که «ساری 2022» موقعیتی بسیار مناسب برای توسعه اقتصاد گردشگری مازندران در عرصه بین‌الملل است، گفت: با استفاده درست و مناسب از این فرصت می‌توان از دروازه توریسم جهانی، مازندران را با سرعت بیشتری به شکوفایی اقتصادی در زمینه گردشگری رساند. لازم است که در مازندران برای رقابت با سایر کشورهای عضو اکو از حالا با نگاه برنامه‌محور برای بهره‌برداری از این میزبانی برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشیم.

نماینده عالی دولت در مازندران با تاکید بر این که رویداد «ساری 2022» باید با نگاهی فراگیر برای تمام مازندران مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مازندران در واقع یک کلانشهر است و این میزبانی با برنامه‌ریزی درست می‌تواند تمام شهرها و حتی روستاهای استان را پوشش دهد. پایه‌های گردشگری مازندران برای جهانی شدن را باید بر اساس همین رویداد بین‌المللی پی‌ریزی کنیم که در این زمینه آموزش جامعه محلی، روزآمدی فعالیت‌های حوزه گردشگری در استان با تمرکز بر رواج گردشگری نسل سوم یا گردشگری خلاق و کاهش فرایندهای اداری برای فعالیت سرمایه‌گذاران از اولویت‌ها به شمار می‌آیند.

مازندران؛ خاستگاه پایتخت گردشگری اکو

طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو نخستین بار بر اساس پیشنهاد و ایده یکی از کارشناسان مازندرانی مدیریت توریسم مطرح شد. دکتر «علی ماهفروزی» کارشناس مدیریت توریسم چند سال پیش طرحی با عنوان «انتخاب شهر گردشگری کشورهای عضو اکو» را آماده و به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ارائه کرد تا در سطح کشوری و پس از آن گستره بین‌المللی مورد بررسی قرار گیرد.

این کارشناس مدیریت توریسم در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: اگر قرار است در حوزه گردشگری رشد کنیم باید به گردشگری نسل سوم یا گردشگری خلاق فکر کنیم. آنچه که طی 6 دهه فعالیت گردشگری در مازندران دیده می‌شود فعالیت‌هایی مبتنی بر طبیعت و جنگل و دریا بود. در حالی که امروز کشورهای پیشرو دیگر در صنعت گردشگری به حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، آداب و رسوم و بسیاری از شاخه‌های دیگر توجه دارد و از آن سود کسب می‌کند.

ماهفروزی افزود: ما در کشورمان سال گذشته شاهد میزبانی تبریز و همدان از رویدادهای پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی و پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی بودیم. اما طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو نگاهی ویژه‌تر به گردشگری نسل سوم دارد. چرا که ما اشتراکات زیادی با کشورهای عضو اکو در حوزه مسائل فرهنگی اعم از موسیقی، سبک زندگی، آداب و رسوم و بسیاری از معیارهای اجتماعی دیگر داریم و این نزدیکی می‌تواند امتیازی برای گردشگری باشد. بر همین اساس این طرح را تدوین و پیشنهاد کردم که خوشبختانه پس از تصویب در وزارت میراث فرهنگی، به اجلاس وزاری گردشگری کشورهای عضو اکو پیشنهاد شد و به تصویب رسید.

تشکیل دبیرخانه دائمی

وی خاطرنشان کرد: افتخار بزرگی که نصیب مازندران شده این است که آغاز این پروژه از مازندران رقم می‌خورد. این فرصت برای مازندران بسیار مهم است و از حالا باید برای سال 2022 برنامه‌ریزی‌ها را آغاز کنیم. رایزنی‌های مقدماتی در حال انجام است و تا 2 هفته آینده دبیرخانه دائمی رویداد «ساری 2022» با نگاهی فراگیر نسبت به گردشگری سراسر مازندران تشکیل می‌شود تا دستگاه‌ها با وظایف و مسئولیت‌های خود آشنا شوند.

ماهفروزی گفت: باید از حالا پروژه‌هایی برای سال میزبانی و پیش از آن سال به منظور فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز تعریف شود و اجرای آن نیز مورد پیگیری قرار گیرد. به عنوان مثال برای رویداد «تبریز 2018» 226 پروژه مختلف تعریف شده بود. در همدان نیز اقدامات گسترده‌ای پیش از سال 2018 مورد توجه قرار گرفت و اجرا شد که این پروژه‌ها به گسترش زیرساخت‌های شهری و گردشگری برای همیشه در منطقه میزبان کمک می‌کند.

این فعال حوزه گردشگری میزبانی از رویداد پایتخت گردشگری در گستره‌ای بین‌المللی را به میزبانی از مسابقات ورزشی آسیایی یا بازی‌های جام جهانی تشبیه کرد و گفت: این رویداد محدود به ابتدا تا انتهای سال 2018 نیست و باید در نظر داشته باشیم که از همین حالا برای مازندران آغاز شده است. زیرا باید مازندران را برای میزبانی از این رویداد بین‌المللی آماده کنیم. طراحی برنامه‌های فرهنگی، تفریحی، ورزشی، هنری، آماده‌سازی زیرساخت‌ها و افزایش سرعت اجرای پروژه‌های زیرساختی استان و در یک کلام شتاب دادن به روند توسعه استان برای بهره‌برداری از این فرصت مهم باید در دستور کار همه مدیران و البته مردم استان قرار گیرد.

نقش محوری مردم

ماهفروزی با بیان این که نقش‌ آفرینان اصلی این رویداد خود مردم هستند، گفت: هرچند که برنامه‌ریزی‌ها باید توسط مدیران انجام شود، اما بخش اصلی میزبانی‌های بین‌المللی اینچنینی که مستقیم به ابعاد مختلف اجتماعی ارتباط دارد، را به ویژه در بازه زمانی اصلی رویداد، خود مردم به عهده دارند. چرا که سود این رویداد نیز در نهایت به خود مردم می‌رسد.

طراح پروژه پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تصریح کرد: طراحی ساز و کار انتخاب و اعطای امتیاز پایتخت گردشگری و اعطای امتیاز برای یک سال می‌تواند به توسعه پایدار گردشگری و اقتصاد محلی و همینطور افزایش سطح رفاه و زندگی مردم شهر میزبان کمک کند و به لحاظ اقتصادی و اجتماعی، توسعه فیزیکی و تغییر چهره شهرها، چالشی برای منتخبان باشد. اشتراکات فرهنگی بین کشورهای عضو اکو و همچنین پوشش رسانه‌ای و استفاده از فناوری‌های ارتباطی میان کشورهای عضو می‌تواند زمینه را برای افزایش تعداد گردشگران ورودی از کشورهای عضو را  فراهم کند.

 

Bookmark and Share
نظر شما
پاسخ به:

Your Name Description

Your Email Description

Your Website Description

Your Comment Description

 

Parent Comment Description

وارد نمودن نامو ایمیل اختیاری می‌باشد.
آخرین مطالب
پوستر
عضویت در خبرنامه
logo-samandehi
سامانه جامع رسانه ها